Katarínska
Huta/Bratislava 13. septembra (TASR) - Dramatik, prozaik, literárny a
divadelný vedec, režisér a pedagóg Karol Horák patrí k významným
predstaviteľom slovenskej kultúry. Vďaka jeho sústavnej tvorivej
činnosti už viac ako polstoročie úspešne prebieha prehliadka umeleckej
tvorivosti vysokoškolákov Slovenska, známa ako Akademický Prešov. "Vďaka tomuto festivalu, vzniká priestor, na ktorom sa vyhraňuje budúca slovenská inteligencia," uviedol pre TASR stále činorodý jubilant Karol Horák, ktorý sa v stredu 13. septembra dožíva 80 rokov.
Narodil sa 13. septembra 1943 v Katarínskej Hute v okrese Lučenec. V
roku 1965 absolvoval štúdium slovenského a ruského jazyka na
Filozofickej fakulte Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Prešove (FF
UPJŠ, dnes Filozofická fakulta Prešovskej univerzity), kde odvtedy
pôsobí ako pedagóg. V rokoch 1971 - 1977 pôsobil ako dramaturg Divadla
Jonáša Záborského v Prešove.
Ešte ako vysokoškolský študent založil progresívne študentské Divadlo
poézie pri FF UPJŠ v Prešove, ktoré sa pod jeho vedením vypracovalo na
popredný alternatívny súbor slovenskej divadelnej kultúry. V
dramatickej, ale aj v prozaickej tvorbe Karola Horáka dominuje
experiment a postmoderné umelecké postupy.
"Horák nás vo svojich hrách varoval pred nami samými. Pred našou
neschopnosťou vidieť ďalej ako je koniec nášho humna. Nie len témy jeho
hier, ale aj forma je nezvyčajná. Je v nej cítiť inšpiráciu lyrizovanou
prózou, jeho hry sú hry metafor, sú to mozaiky obrazov, ale aj
historických faktov, na ktoré veľmi ľahko zabúdame," vyjadril sa v súvislosti s tvorbou Karola Horáka divadelný režisér Roman Polák.
V divadle Horák experimentoval nielen s jazykom, ale aj s mimoslovnými
výrazovými prostriedkami. Medzi najznámejšie divadelné projekty zo 70.
rokov minulého storočia patrí prvá slovenská beztextová inscenácia Džura
(1971), ďalej projekty Živý nábytok (1975), Tip-top-biotop alebo
Blšinec (1976), ktorými ironizoval klasické divadelné postupy
profesionálnych kamenných scén, čím sa stal jedným z kľúčových
predstaviteľov vtedajšieho nonkonformného divadla.
Dramatickým textom Karola Horáka vdýchli javiskovú podobu tak slovenské,
ako aj zahraničné profesionálne divadlá. Veľmi úspešné boli napríklad
inscenácie Romana Poláka, ktorý v Slovenskom komornom divadle v Martine
režíroval sedem hier Karola Horáka a podľa jeho hry aj televízny film
Nové utrpenie Antona (1998). "Témy hier Karola Horáka boli vždy
osobité a polemické. Medzivojnový muž (pozn. - hra inscenovaná v roku
1984) vznikol ešte v bývalom režime a vytváral metaforickú paralelu
medzi militarizmom Sovietskeho zväzu a absurdným bojom hlavnej postavy
hry proti TRÁVE. Hra Skaza futbalu v meste K. (inscenovaná v roku 1991)
reagovala na tragédie mnohých ľudí po okupácii Československa vojskami
Varšavskej zmluvy v roku 1968. Futbal sa síce hral v meste K. ďalej, ale
s vyfučanou dušou lopty, ktorú rozstrieľali ruské tanky," uviedol pre TASR Roman Polák.
Samostatnú kapitolu Horákovej tvorby tvoria hry o významných
osobnostiach slovenského národného hnutia v 19. storočí. Na otázku TASR,
čo prešovského divadelníka podnietilo k tomu, aby sa venoval práve
tejto téme, Karol Horák odpovedal: "Bolo mi cťou, že katedra
slovenčiny mi hlavne v 80. rokoch minulého storočia dala možnosť
vyučovať literatúru 19. storočia a ja som si vlastne uvedomil, keď som
sa dostal do tej problematiky, že tie dejiny, tak ako sme ich my
preberali a ako som ich ja mal učiť ďalej, šuštia papierom." V hrách
o Jankovi Kráľovi, či Ľudovítovi Štúrovi sa preto usiloval zobraziť
skutočných ľudí, s chybami i s ideálmi, ktoré sa nenaplnili.
Slovenské komorné divadlo v Martine v 90. rokoch naštudovalo hry
Evanjelium podľa Jonáša (Záborského), Divný Janko (Apokalypsa podľa
Janka Kráľa) (1994), či "... príď kráľovstvo Tvoje ..." alebo Život,
skutky a smrť proroka Ľudovíta (1996). Na doskách bratislavského
Slovenského národného divadla uviedli Horákovu hru s názvom Nebo, peklo,
Kocúrkovo (1995).
Z ďalších dramatických textov, pod ktoré sa autorsky podpísal možno
spomenúť diela La Musica (2001), Arbitráž (2002), Spätné zrkadlo (2005),
Prachy, žúr a svetlo večné (2007), Buridanov osol (2010), Prorok Štúr a
jeho tiene (2015) a Borodáč alebo Tri sestry (2021).
Okrem divadelných hier sa Karol Horák venoval aj písaniu prózy,
rozhlasových hier či televíznych scenárov. Je autorom experimentálnych
próz Dve prózy (1974), Cukor (1976) a Súpis dravcov (1979), rozhlasových
hier Európa! Ó, Európa...,(1995), Vyššie, tam je srdce (1999), Arbitráž
(2002), Hrdza (2004) a televíznych scenárov Národný Hriešnik (1995),
Nové utrpenie Antona (1998), ...a ešte dve frašky (1999).
Karol Horák je tiež držiteľom mnohých ocenení. V roku 2014 mu udelil
vtedajší prezident Slovenskej republiky (SR) Ivan Gašparovič Pribinov
kríž II. triedy za mimoriadne zásluhy o kultúrny rozvoj SR. Zásluhy na
propagovaní poľského divadla, najmä jeho alternatívnej a experimentálnej
formy ocenilo aj Poľsko. V roku 2013 získal vyznamenanie Rytiersky kríž
Radu za zásluhy Poľskej republiky. V roku 2020 si odniesol ocenenie
Krištáľové krídlo (Mimoriadna cena) a Cenu SC AICT za mimoriadny prínos v
oblasti divadla.
K 80. narodeninám Karola Horáka mu jeho kolega z divadelnej obce Roman Polák zaželal: "Prajem
veľa zdravia, radosť zo svojich blízkych a chuť napísať, či dokončiť,
to, čo ešte nedokončil a nenapísal. Je inšpirujúcou súčasťou slovenskej
divadelnej kultúry. Som veľmi rád, že sa naše cesty stretli a mohol som
mu pomôcť oživiť postavy jeho hier na slovenských javiskách."
0